Zakaj je izbira pomembna? Ena in ista zgodba ne bo enako privlačna za malčke, predšolske otroke in mlajše šolarje. Če želite, da branje ne bo le obveznost pred spanjem, ampak prava izkušnja, morate izbrati knjige, ki so primerne za določeno starostno skupino. Ta vodnik vam bo pri tem pomagal.
0–3 leta: Knjige kot igrače
Kaj iskati:
– slikanice, slikovne knjige, knjige za tipanje in otipavanje
– preproste besede, zvoki, rime
– trpežne kartonske strani
Zakaj:
Knjige jim pomagajo povezati slike z besedami, kar je osnova za prihodnji besedni zaklad. Ne pozabite, da se otroci v tej starosti učijo z opazovanjem. Če vas vidijo brati, bodo hoteli storiti enako.
Priporočilo za knjigo:
Knjige za kopanje – naredite kopanje bolj prijetno in otrokom predstavite različne barvite slike.

3–4 leta: Prve zgodbe iz resničnega sveta
Kaj iskati:
– kratke zgodbe o vsakdanjih situacijah
– ponavljajoče se teme
– preprosta zgodba, znano okolje
Zakaj:
V tej starosti otroci iščejo varnost in razumevanje sveta. Zgodbe o vrtcu, kako se obnašati do prijateljev ali kaj se zgodi, ko naredijo napako, jim pomagajo bolje razumeti realnost.
4–5 let: Domišljija začne delovati s polno hitrostjo
Kaj iskati:
– pravljice z živali, ki imajo človeške lastnosti in „probleme“
– zgodbe z jasnim začetkom in koncem
– verižne in ritmične pravljice
Zakaj:
Otroci že razumejo razliko med pravljicami in resničnostjo. Radi imajo predvidljivost – vedo, da bo dobro zmagalo in da se bo vse dobro izteklo. Zgodbe, polne domišljije, jih učijo, kako obvladovati svoja čustva in notranje konflikte.
6-7 let: Junaki, s katerimi lahko sočustvujemo
Kaj iskati:
– daljše zgodbe z zanimivo vsebino
– zgodbe z jasnimi junaki in zlobneži
– zgodbe z moralnim naukom
Zakaj:
Otroci so zdaj sposobni ločiti svoj svet od sveta likov v knjigah. Radi se identificirajo z junaki, navijajo zanje in z njimi doživljajo njihove dogodivščine. Njihov besedni zaklad se širi in lahko se osredotočajo na daljša besedila.
8–10 let: Resnično življenje
Kaj iskati:
– zgodbe, v katerih so glavni junaki otroci
– knjige o prijateljstvu, šoli, živalih
– resnične situacije, polne napetosti in humorja
Zakaj:
Otroci šolskih let se pogosto oddaljijo od pravljic. Iščejo nekaj »iz resničnega življenja«, s čimer se lahko poistovetijo. Njihova sposobnost, da zaznavajo različne perspektive in ustvarjajo lastne zgodbe, jih naredi idealne bralce za pustolovske, a realistične knjige.
Priporočilo za knjigo:
3D nalepke – Zahvaljujoč dvostranskemu ozadju A3-formata in možnosti ponovne uporabe jih je mogoče uporabiti za pripovedovanje številnih zabavnih zgodb, ki jih napiše otrok sam.

Vendar ne pozabite, da ni pomembno samo to, kaj otrok bere, ampak tudi s kom. Vaš glas, vaša prisotnost in vaša reakcija naredijo iz branja izkušnjo, ki jo bodo otroci nosili s seboj v odraslost.
Želite knjige za svoje otroke, ki so prilagojene njihovi starosti in nastale v sodelovanju s strokovnjaki – psihologi in pedagogi? Z nakupom iz naše trenutne ponudbe boste podprli nastanek še lepših in dragocenih naslovov v slovenskem jeziku.
Vir:
Annamária, K. (2018). Mese az érzelmi intelligencia fejlesztésében, szerepe a nevelésben-oktatásban. Fehér Ágota–Megyeriné Runyó Anna (szerk.) A mese szerepe a nevelésben, oktatásban. A Brunszvik Teréz Szakmai Napok keretében szervezett II. Nemzetközi Kisgyermeknevelési Konferencia kötete. Apor Vilmos Katolikus Főiskola. Vác, 138-147.